Auta: VW 1.8 20V náhon ventilov top dizajnu

Autor: Miroslav Nesrsta | 7.4.2021 o 16:39 | Karma článku: 2,90 | Prečítané:  892x

V minulom roku 2020 pribudlo do mojej rodiny auto – jazdenka z r. v. 1998, Octavia liftback 1. séria, s obdivuhodným motorom VW 1.8 20V a s niektorými prvkami prevzatými z Octavie RS (zadné kotúč. brzdy ...).

Na tejto mašine som objavil náhon ventilov s 3+2 ventilmi na 1 valec dizajnu VW, ktorý je riešený tak, že je schopný poskytnúť spoľahlivosť prakticky rovnakú akú má motor s rozvodom OHV (mám na mojej Felicii MPI).
Teda jav známy u motorov s rozvodom 2xOHC - zničenie motora stretom ventilov s piestami pri zlyhaní remeňa alebo reťaze rozvodu - sa u tohto riešenia nemôže vyskytovať ak sa dodrží časový limit pre výmenu remeňa náhonu za nový, podľa inštrukcíí výrobcu.

Čo spôsobuje, že je toto riešenie tak dobré?

1. Náhon remeňom od kolesa na kľukovom hriadeli je určený len pre náhon vačkových hriadeľov 2 x OHC. Naviac je týmto remeňom poháňané už len vodné čerpadlo.

Ďalšie príslušenstvo motora – alternátor, kompresor klimatizácie – je poháňané samostatným remeňom, tak ako u starších typoch motorov.

2. Remeň náhonu poháňa len vačkovku výfukových ventilov VVV. Vačkovka nasávacích ventilov VNV je poháňaná od VVV dvojitým hrubým reťazom – jeho porucha je prakticky nemožná

Riešenie ad 2/ poskytuje naviac možnosť variabilného časovania ventilov – iné je nastavenie pri miernej záťaží a iné pri plnom výkone motora. Posúvanie je umožnené inteligentnou konštrukciou tohto napínáka. Fázový posun otáčania VNV oproti VVV umožňuje v určitých režimoch motora optimálne predlžovať čas nasávania v 1. takte alebo pôsobenia zapálenej zmesi v 3. takte.

Prvý obrázok ukazuje schému náhonu vačkoviek plus vodného čerpadla.
Bočné vedenia ozubeného remeňa zabezpečujú vyvýšené časti na okrajoch kolesa TR..

Druhý obrázok ukazuje hlavu motora s 3 nasávacími a 2 výfukovými ventilmi. Vačkovku VNV odlíšime od VVV podľa tohto, že má po 3 vačky pre každý valec.Vačkovka VVV je spredu poháňaná cez koleso CA, na jej zadnom konci je poháňacie koleso dvojitej reťaze prepojenia VVV a VNV.
VNV má spredu zátku utesnenia a vzadu koleso poháňané touto reťazou.
Reťaz má inteligentný napínák, umožňujúci variabilné časovanie.

Tretí obrázok ukazuje konštrukciu napínáka, ktorý pozostáva z valčeka s vloženou pružinou. Výstupná tyčka z valčeka potom pôsobí na TR tak, že tento sa pritláča na remeň a vymedzuje tak jeho napnutie v rámci celého náhonu vačkoviek.

 

CA Camshaft / Vačkovka

TR Tensioner Roller / Koleso napínáka

TP Tensioner Pulley / Kladka napínáka

CS Crankshaft Roller / Koleso kľukovky

WP Water Pump / Vodné čerpadlo

 

 

Napriek tomu, že je to zložitý vysokovýkonný motor, niektoré recenzie k autám s týmto motorom 1.8 20V na webe uvádzajú, že motor je veľmi spoľahlivý a náhradné diely ku nemu sú relatívne lacné.

 

Páčil sa Vám tento článok? Pridajte si blogera medzi obľúbených a my Vám pošleme email keď napíše ďalší článok
Pridaj k obľúbeným

Hlavné správy

Vyrokovala pre Slovensko dodatočné vakcíny Pfizer: Sputnik nie je v Únii tabu

Ľubica Karvašová radí premiérovi o európskej politike.

Je najlepšia a máme jej najmenej. Tisíce kusov Moderny darujeme Čechom

Išlo o technický výber, vraví Eliášová, prečo darujeme práve Modernu.


Už ste čítali?