30. výročie pre Škodu Favorit

Autor: Miroslav Nesrsta | 6.9.2017 o 16:45 | Karma článku: 2,83 | Prečítané:  602x

Kedže sa za začiatok výroby Škody Favorita sa považuje rok 1988, máme teraz už  30. výročie tejto udalosti

V článku na webe autobible.cz Favorit vypadal na pořádný průšvih , spomíná šéfkonštruktér Petr Hrdlička na story zavedenia výroby Favorita: čo pre Vás Favorit znamenal?


Nechcem, aby to znelo vystatovačne, ale myslím, že Favorit škodovku zachránil. Istotne že je to optikou súčasnosti prekonané auto, no vtedy znamenalo pre automobilku revolúciu a najmä  si myslím, že stále vyzerá dobre. Favorit presvedčil Volkswagen, že Škoda má hodnotu a je perspektívna. Favorit sme ešte v r. 1987 prezentovali tímu Volkswagenu vo Wolfsburgu. Celý ho rozobrali, odskúšali a zistili, že je to dobré auto a že do času, než se vyvinie nový model, sa môže eště nejaký čas vyrábať a bude ziskový. Keby nebol, Škodu by nekúpili. Čo by ste totiž robili s fabrikou, keby nič nevyrábala?

Na webe lidovky.cz v článku ... Favorit, který změnil Česko, slaví 30 let ...  , pripomínajú 30. výročie započatia výroby auta Škoda Favorit.
Reportéri Lidových novin a servera lidovky.cz sa v Škode Favorit v rámci osláv 30. výročia prezentácie tohto auta vydávajú na 1700 kilometrovú trasu krížom cez celú republiku s návštevou miest subdodávateľov Škody aby zmapovali, kam sa toto odvetvie za tridsať rokov posunulo.
Škoda Favorit je auto, ktoré celkom zmenilo český autopriemysel a s ním i celé Česko. Česká republika je dnes automobilovou veľmocou, vyrába najviac áut na počet obyvateľov hneď po Slovensku. Na počiaku tohto všetkého bol Favorit, ktorý sa před tridsatimi rokmi predstavil na strojárenskom veľtrhu v Brne a ktorý netrpezlivo očakávali motoristi.

V Anglicku otestovali Škodu Favorit, píše sa o tom v článku Proč všechna auta nejsou tak dobrá?
Redaktor britského listu The Daily Telegraph pri príležitosti lanského 25. výročia prechodu Škody pod krídla koncernu Volkswagen toto už takmer historické auto otestoval. Favorit - prvá moderná škodovka s motorom vpredu - v ňom pri jazde v decembri 2016 vzbudil veľké sympatie. V aute sa vybral do Mladej Boleslavi, rodného mesta tejto škodovky, ktorá sa začala vyrábať v r. 1988.
Hneď na začiaku ho potrápila absencia elektrickej “euro” zásuvky, ale do hodiny začal myslieť na niečo iné: ako sa mu ide pohodlne. Pružnost sedadiel mu pripadala dokonca lepšia než u auta v hodnote 120 tisíc libier, v ktorom cestoval týždeň predtým. Samotnú cestu popsal jako prekvapivo príjemnú.
Samozrejmě sa našli i nedostatky. Okrem chybajúcich zásuviek či klimatizácie boli najmä bezpečnostné. Takmer všetci ostatní vodiči boli rýchlejší, auto nevedelo regulovať preklzovanie kolies a nemalo logicky ani airbagy.
„Cez to všetko sa mi ide pohodlnejšie než vo väčšine moderných áut, ktoré som si vzal na dlhšiu cestu Európou,“ píše redaktor Wiseman v svojej reportáži.
Pri zvukoch starých audiokaziet, si užil ergonómiu dizajnu s praktickou a funkčnou prístrojovou deskou a nenáročným ovládaním. Nakoniec, s vetrom v chrbte, sa mu podarilo i dosiahnúť najvyššiu sľubovanú rýchlosť - 150 km/h.

Takéto hodnotenie pôvodom z UK je o to cennejšie, že predtým tam predávaná Š 120 s motorom vzadu sa negatívne preslávila svojou konštrukčnou vadou a to uložením zadného kolesa pri kyvadlovej zadnej náprave, koleso sa dokázalo odlomiť v mieste, kde hriadeľ vchádza do náboja kolesa. Sám som sedel v aute, ktorému sa to stalo, naštastie pri jazde do kopca rýchlosťou len 50 km/h. V Anglicku sa ku tomuto rozprával žart: čo je rýchlejšie ako Š 120: jej zadné koleso (po odlomení dokáže i predbehnúť pomalšie idúcu Š 120).

Držím Favorita z r. 1990 s 130.000 naozaj nabehanými km, ako záložné pre autá dvoch živnostníkov v rodine, mám všetky základné časti ešte raz ako náhradné. Servisujem to spolu s 2 Felíciami MPI len svojpomocne a tak si autá napýtajú ani peniaze na servis a opravy ani stresy ztoho, koľko by sa platilo ak by sme boli pri poruche závislí na autosevise. Rozvod OHV s náhonom dvojitou hrubou reťazou vylučuje rozbitie motora vinou preskočenia reťaze na zuboch náhonu.  
Favorit s dizajnom od Bertone vyzeral v čase vzniku (1988) lepšie ako VW Golf alebo Citroeny rovnakej veľkosti.
Výkon motora Favorita a akcelerácia zabezpečuje, že  mimo dialnice s pohybom do 90 km/h nikdy nespomaľujem mocné súčasné autá za mnou. Keď však toto ide z neznámych príčin na voľnej ceste len 75 km/h, nepredbieham, lebo majiteľ by se určite urazil, čo si to staré auto dovoľuje, hned by pohnal svojho koňa plnou silou.
Mal som v rodine aj druhý Favorit s namontovanýn primitívnym odparovacím LPG systémom, stále na tom hnevala nestabilita voľnobehu, toto auto išlo do šrotu. Ak niekedy LPG, už  len systém so vstrekovaním.
Pred rokmi na Š 120 som sa zvykol v priehľadných zátačkách zabávať na hranici šmyku. Na Favorite sa mi raz podarilo na šmykľavej ceste odtrhnúť zadok od vozovky, normálne nedotáčavé vozidlo sa stalo ohromne pretáčavým, šmyk striedavo na jednu a druhú stranu bolo možné vyrovnať až asi na piaty raz. Odvtedy do zátačky vždy len tak rýchlo, aby bolo možné ešte pridať plyn, vtedy predný náhon vytiahne auto zo šmyku. Kto na to má, nech si v záujme vlastnej bezpečnosti drží náhon na všetky 4 kolesá.   

Favorit má aj nasledovné konštrukčné nedostatky, ktoré bolo nevyhnutné eliminovať

 -   inštalácia elektrického naklápania svetlometov. Pôvodný hydraulický systém je spoľahlivo nespoľahlivý, i v novom zariadení do 3 rokov utiekol tlak najmä prasklinami plastu pri akčných členoch pri svetlách
 -   inštalácia “euro” zásuvky, potrebnej pre nabíjačku mobilov, 12V vysávač alebo zapaľovač
 -   eliminácia kontaktových prepojov pre cúvacie a hmlové svetlo v zadných dverách, teraz prepojené drôtmi vnútri karosérie a dvier
 -   ošetrenie nespoľahlivého plošného spoja na doske poistiek pod odkladacou schánkou - prasklá DPS alebo studený spoj. Pridané paralelné drôtové spoje
 -   dôkladné ošetrenie spoja medzi horným a spodným plechom zadných dverí nad ŠPZ zvnútri, tam je korózia najagresívnejšia. Pridané aj malé otvory pre odvod vlhkosti
-    dorobenie zle riešenej kľučky otvárania dvier zvnútri, podľa pôvodného návrhu Bertone, t.j. doplnenie “zobáka” na prednom okraji kľučky na ktorý možno pôsobiť palcom podobne ako u klasickej kľučky.      

Teda úvodné slová šéfkonštruktéra p. Hrdličlu sú aj mojím náhľadom na vec.

Je užitočné prečítať si aj nasledovný článok:
První generace Favoritu je vzácnost. V dobrém stavu se dá prodat i za 80 000


Zdroj:
uvedené v texte článku


 

Páčil sa Vám tento článok? Pridajte si blogera medzi obľúbených a my Vám pošleme email keď napíše ďalší článok
Pridaj k obľúbeným

Hlavné správy

EKONOMIKA

Štátna firma ukázala, ako by sa dalo obísť zvyšovanie príplatkov

Najväčší súkromní zamestnávatelia zhodne tvrdia, že také kroky, ako chystá železničné Cargo, neplánujú.

DOMOV

Dobré ráno: My sme les? Kto v spore o slovenské lesy klame

Kultúrny súboj sa najnovšie vedie o lesy.

EKONOMIKA

PSA bude v Trnave vyrábať elektromobily. Model je tajomný

Koncern PSA Groupe na Slovensku vyrába Citroën C3 a Peugeot 208.


Už ste čítali?