reklama

Koniec dízlov v os. autách, je tu TSI

Ešte nedávno nepredstaviteľný pokrok v konštrukcii benzínových motorov priniesol také zníženie ich priemernej spotreby v pomere ku spotrebe dízlov, že tieto u menších osobných áut môžu pokojne odísť na smetisko dejín.

Písmo: A- | A+
Diskusia  (20)

Najvýraznejšie sa to prejavuje u trojvalcového motora TSI o obsahu 1 liter, montovaného do Volkswagen Polo, ktorý teraz dostáva aj Škoda Fabia. Priemerná spotreba sa tu dostáva pod 4.5 litra / 100 km. U „turba“ si užijeme aj ďalšie veľmi žiadané prínosy ako ťah od nízkych otáčok (známy u dízlov) a akcelerácia na 100 km/h v čase pod 10 sekúnd. Pre dosiahnutie efektu nízkej spotreby však nepostačuje samotný najmodernejší motor, musia prispieť aj ďalšie opatrenia a to najmä start/stop motora pri čakaní na zelenú na križovatke a rekuperácia energie pri brzdení. A tiež super aerodynamika karosérie, zníženie svetlej výšky vozidla, pneumatiky s min. možným valivým odporom. 

SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

TSI je v plnom znení Twincharged Stratified Injection, čo znamená preplňovaný benzínový motor s priamym vstrekom paliva, je to názov pôvodu od VW. Motory TSI sú konštruované podľa zásad tzv. downsizingu, vyznačujú sa vysokým výkonom získaným z malého objemu.
Čo všetko má TSI preplňovaný motor naviac alebo iné pri porovnaní s klasickým atmosférickým motorom, akým bol napr. najrozšírenejší 1,6 MPI u VW ? 

Preplňovanie – turbo
Volkswagen v prvej generácii pod označením TSI dodával motor s dvojitým preplňovaním, motor bol vybavený do série zapojeným turbodúchadlom a Rootsovým kompresorom. Od roku 2008 sa v ponuke objavili motory s rovnakým alfabetickým označením (TSI), ale už nie „twin“.
Táto generácia motorov už nemá dvojité preplňovanie, ale iba jedno turbodúchadlo. Toto, s elektricky riadeným obtokom, rýchlo reaguje a motor ťahá už od nižších otáčok. Vďaka priamemu vstrekovaniu paliva FSI, ktoré ochladzuje spaľovací priestor, môže mať motor vyššiu kompresiu a tým aj účinnosť. Motor získava dostatočné množstvo vzduchu vďaka chladiču stlačeného vzduchu.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Motor 1.0 TSI
Prínosy motora súčasnej úrovne technológie TSI je možné názorne opísať na trojvalcovom benzínovom motore TSI, prezentovanom prvýkrát v r. 2015. Tento motor radu EA211 je ponúkaný v dvoch výkonových variantoch 63kW (86 ks)/160Nm a 85kW (115 ks)/200Nm. Tento motor má z rodiny motorov TSI najmenší zdvihový objem.

  • priame vstrekovanie paliva so systémom common-rail s tlakom 250 barov

  • sacie potrubie s integrovaným medzichladičom

  • výfukový zberač je integrovaný v hlave valcov a je teda zároveň chladený chladiacou kvapalinou motora, čo umožňuje efektívne ochladzovanie výfukových zvodov, turbodúchadla a katalyzátora

  • turbodúchadlo vydrží teploty až 1050 ° C (pri starších to bolo 970 ° C)

  • premenné časovanie sacích aj výfukových ventilov

  • výfukové ventily sú plnené sodíkom pre zlepšenie odvodu tepla zo spodnej časti ventilu

  • hliníkový blok má oceľové vložky valcov

  • riaditeľné olejové čerpadlo s plynulou reguláciou

  • trojvalcový motor nemá vyvažovací hriadeľ. Vyvažovanie zaisťuje zámerná nevyváženosť na dvojhmotovom zotrvačníku a remenici s tlmičom torzných kmitov

Výstavbové časti / bloky tohto motora

Príslušný obrázok je na webe na adrese
https://www.stablevehiclecontracts.co.uk/blog/vw-golf-getting-new-ultra-economic-petrol-engine/

  • Cylinder head with integrated exhaust manifold / Hlava valcov s integrovaným zberačom výfuku 

  • Cylinder head cover with integrated valve drive module / Kryt hlavy s integrovaným modulom riadenia pohonu ventilov

  • Exhaust gas turbocharger with elec. wastegate actuator / Turbo vo výfukovom trakte s elektrickým riadením obtoku

  • 250 bar fuel system / Systém vstrekovania 250 bar

  • Intake manifold module with integrated intercooler rozvádzač / Trakt nasávania s integrovanýn vnútorným chladením

  • Crank drive / Pohon od kľukového hriadeľa

  • Fully variable oil pump / Variabilné olejové čerpadlo


Rozvod OHC
V minulosti vychvaľovaný reťazový pohon rozvodov sa ukázal ako nie až tak dostatočne spoľahlivý, s výskytom preskakovania zubov a nespoľahlivým napínačom a z tejto príčiny výskyt deštrukcie motorov stretom piestov s ventilmi.
Najnovšie sa zaviedlo používanie bezúdržbových remeňov so sklenými vláknami. Životnosť tohto typu rozvodového remeňa by mala byť zhodná s plánovanou životnosťou vozidla.
Veľmi dôležitou prednosťou motorov VW je, že remeň poháňa výhradne len vačkový hriadeľ OHC a nie aj čerpadlo alebo vyvažovací hriadeľ.

Miroslav Nesrsta

Miroslav Nesrsta

Bloger 
  • Počet článkov:  115
  •  | 
  • Páči sa:  33x

Pôvodom z Brna na Morave; dôchodca, žijem na Liptove od r. 1965. V aktívnom veku konštruktér v odbore IT.Blogovanie robím v rámci intelektuálnej aktivity 3. veku so záujmom porozprávať sa o témach spoločného záujmu. Zoznam autorových rubrík:  filozofia, politika, ekonomikavzdelávaniekultúraautoSúkromnéNezaradené

Prémioví blogeri

Lucia Šicková

Lucia Šicková

4 články
Iveta Rall

Iveta Rall

87 článkov
Post Bellum SK

Post Bellum SK

74 článkov
Milota Sidorová

Milota Sidorová

5 článkov
Monika Nagyova

Monika Nagyova

295 článkov
reklama
reklama
SkryťZatvoriť reklamu