reklama

Felicia nie je len „zaguľatený“ favorit

Aj keď sa to vo všeobecnosti medzi motoristami vníma, nie je tomu tak. V tomto článku sa pokúsim dokázať, v súlade s filozofiou, že veľa kvantitatívnych vylepšení v svojom synergickom účinku vedie k dosiahnutiu vyššej kvality.

Písmo: A- | A+
Diskusia  (3)

Východzím predpokladom pre kúpu Felície bola u mňa požiadavka na motor s technológiou vstrekovania MPI, ktorá bola zavedená až od r. 1997, staršie jednobodové vstrekovanie predstavuje neakceptovateľne nižšiu kvalitu. Až pri MPI došlo k zníženiu počtu komponentov na úroveň bežnú u najnovších áut s benzínovým motorom.

Na smetisko dejín z motora zmizol nielen karburátor a mechanické palivové čerpadlo, ale aj rozdeľovač a toto je z pohľadu prevádzky, servisu a údržby (PS&O) podstatné.

Potom vám pre PS&O zostávajú hlavne už len komponenty motora a to predovšetkým hlava s rozvodmi ventilov, rozvodová reťaz a vodné čerpadlo.

SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
  1. Mechanika auta

Motor je pôvodom ešte zo Škody 1000 MB, prešiel však veľmi dôkladnou kvalitatívnou inováciou. Najvýznamnejšou zmenou pre aplikáciu do Favorita bola nová osemkanálová hliníková hlava so samostatnými sacími a výfukovými kanálmi. U piestov nového riešenia sa dosiahlo zníženie montážnej vôle z 0,08 na 0,02 mm so zodpovedajúcim znížením hlučnosti, opotrebenia i spotreby oleja. Táto konštrukcia prežila aj éru Favoritov najprv vo Felíciách no potom dokonca aj vo Fabiách v prvých rokoch výroby až do r. 2003.

Rozvod OHV determinuje špecifické prednosti / nedostatky jeho prevádzky, servisu a opráv .

Najväčšou prednosťou je tu krátka zdvojená hrubá reťaz pohonu vačkového hriadeľa, bez napínača reťaze a toto riešenie prakticky vylučuje haváriu motora stretom ventilov s piestami, ako sa to stáva pri poruche rozvodov u motorov s DOHC, poháňaným ozubeným remeňom alebo i reťazou (ktorá býva len jednoduchá).

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Naopak, otvory pre tyčky ovládania ventilov u rozvodu OHV komplikujú teleso bloku a hlavy.

Tesnenie má oveľa komplikovanejší tvar ako by malo pri rozvode OHC, čo má negatívny vplyv na jeho spoľahlivosť. Tesnenie je z PVC materiálu, hrany sú fixované medeným profilom a to často umožňuje vznik netesností. Je to v kontraste s tesneniami na moderných DOHC motoroch, ktoré je z ca 0,3 mm plechu a tu nie je dosť dobre možné si prestaviť nejakú degradáciu obdobne ako u tesnenia z PVC. 

Ďalší negatívny dopad na spoľahlivosť má u tohto typu motora použitie výmenných vložiek valcov (novšie motory často vložky valcov nepoužívajú, po vybehaní valcov sa blok motoru mení ako celok). Vymeníte tesnenie a ona predsa len sporadicky preniká kvapalina. Potom ste asi nedali skontrolovať rozptyl presahu vložiek v jednotlivých valcoch, kde je veľmi prísna tolerancia - 0,04 mm. Táto justáž nie je v možnostiach bežného amatéra - podkladanie vložky medeným tesnením hrúbky vybratej zo sortimentu tesnení, presné dotiahnutie skrutiek na ojnici po ukončení justáže ... . Náklady na takúto justáž v autoservise by boli vysoké.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Rozšírený komentár k tomuto motoru je na mojom webe TU http://emenes.wz.sk/subM1/motor.htm

Prevodovka je alebo staršieho typu 10S dedičná z Favorita, líši sa len dielom na ľavej strane, ktorý rešpektuje nový, zdokonalený typ ukotvenia do skeletu. Popis technológie tejto prevodovky je na mojom webe TU http://emenes.wz.sk/subM1/flinks.htm. Túto prevodovku skonštruovali prevzatím technológie z prevodovky Ford Escort, ukázanej na webe [TU^]

Novší typ prevodovky je 14S, u ktorého je už odstránený konštrukčný nedostatok neprítomnosti mazania kolesa 5. prevodu umiestneného na hnacom hriadeli prevodovky. (14S má už koleso 5. prevodu umiestnené normálne na predlohovom hriadeli, trvalo ponorené do olejovej náplne). 
U staršieho typu zabudnite na zohrievanie motora pri voľnobehu namieste, 5 prevod sa nemaže. Po čase vznikne opotrebenie synchro spojky signalizované „chrapčavým“ zvukom. Po naštartovaní sa dať s autom ihneď do pohybu. 
Štartér dostal prevodovku a táto technológia má vysoko pozitívny dopad na prevádzku a životnosť batérie auta, odber pri štarte sa znížil asi na polovicu.

SkryťVypnúť reklamu
reklama
  1. Karoséria a jej skelet

Skelet je celkovo mocnejší a oveľa odolnejší oproti korózii. Len ťažko nájdete Felíciu so zhrdzavenými prahmi.

- profil prahu je mocnejší a sofistikovanejší. Vonkajší, vnútorný plech a stredový nosník sa dolu nestretávajú všetci na spodnom okraji, ale nosník sa najprv asi 3 cm odspodu spojí s vonkajším prahom a až nakoniec sa obidva takto formované diely spoja na samom spodku prahu dokopy. V mieste podkladania zdviháka je na vnútornej strane prahu vytvarovaná extra plocha dosadnutia zdviháka 

- dlážka pod prednými sedadlami má odspodu mocnejší a lepšie tvarovaný profil výstuhy.

- „prsia“ teda nosník idúci motorom a končiaci až v kabíne je taktiež mocnejší a lepšie tvarovaný v priestore motora

- tuhosť skeletu je zosilnená tým, že nosník prahu a prsia sú spojené novým, na Favorite neexistujúcim nosníkom, ktorého profil sa v mieste pántov dverí dvíha oblúkovito smerom k nosníku „pŕs“

- na Felicicách nedochádza k „uhnitiu“ rohu dverí najmä na zadnej strane predných – jav dôverne známy na Favoritoch. Je to zásluhou zväčšenia odstupu medzi vnútorným a vonkajším plechom z ca 5 mm na ca 10 mm, plus je na spodnej strane rohu dverí vytvarovaný „odkvap“

Zato konštrukcia časti karosérie na zadným kolesom zostala dedičná z Favorita a preto na Felíciách sa korózia prednostne nájde na tejto časti karosérie.

Oprava - doplnenie článku 28.02.2015:

Motor –kúrenie

Kúrenie na Favorite preukazovalo občas nespoľahlivosť a to najmä jeho otvárací ventil. Tento diel je u kúrenia Felície eliminovaný tým, že výstupná časť kúrenia sa natáča voči radiátoru pri zapnutom kúrení, pri vypnutom kúrení sa výstupný diel natočí a s pomocou aj vodiacej klapky sa pre nasávaný vzduch realizuje „by-pass“ radiátora. Ovládanie prepínania je tu už realizované hydraulicky a funguje to výborne.
Kvalita tohto kúrenia je tak veľká, že veľa majiteľov realizovalo jeho zástavbu do Favorita.


Karoséria

U predných svetiel je sklo pripevnené len pružnou úchytkou, výmena je jednoduchá (u Favorita bolo toto sklo nalepené)
U zadných svetiel bol odstránený segment s cúvacím a hmlovým svetlom, ktorého napájanie bolo u Favoritov najmä v prvých 2 rokoch výroby nespoľahlivé

Zakrytie priestoru medzi kapotou a dielom so stieračmi odstránilo mimoriadne nepríjemné čistenie tohto priestoru najmä od napadaného lístia.

Obrázok blogu
Obrázok blogu

Tento článok bude mať pokračovania:

II. Kúpa „second hand“ Felície a revízia pred kúpou

III. Repasia kúpenej „second hand“ Felície

Miroslav Nesrsta

Miroslav Nesrsta

Bloger 
  • Počet článkov:  115
  •  | 
  • Páči sa:  33x

Pôvodom z Brna na Morave; dôchodca, žijem na Liptove od r. 1965. V aktívnom veku konštruktér v odbore IT.Blogovanie robím v rámci intelektuálnej aktivity 3. veku so záujmom porozprávať sa o témach spoločného záujmu. Zoznam autorových rubrík:  filozofia, politika, ekonomikavzdelávaniekultúraautoSúkromnéNezaradené

Prémioví blogeri

Adam Valček

Adam Valček

14 článkov
Jiří Ščobák

Jiří Ščobák

752 článkov
Pavol Koprda

Pavol Koprda

10 článkov
Juraj Karpiš

Juraj Karpiš

1 článok
Monika Nagyova

Monika Nagyova

295 článkov
reklama
reklama
SkryťZatvoriť reklamu