reklama

Starý Š-Favorit – prečo, ako na to

Prosperitu na Slovensku možno pozerať aj na parkoviskách a na cestách. Kedysi škodovky predstavovali v SR možno tri štvrtiny vozového parku osobných áut. Dnes ich už medzi záplavou nových a moderných áut treba hľadať.

Písmo: A- | A+
Diskusia  (16)

Staré škodovky sú v prevádzke u tých najchudobnejších a dosť často stoja pred bytovkou minimálne používané. No, ak niekto nemá na nové auto, veľmi často nemá ani na benzín do toho starého, ktoré navyše máva asi tak o štvrtinu vyššiu spotrebu benzínu, naftový pohon vtedy u osobných áut Škoda neexistoval.
Čoby 72 ročný dôchodca držím v prevádzke starého Favorita. Lebo ak by aj boli disponibilné peniaze, určite sa dajú lepšie investovať ako do nového auta, ktoré by sa minimálne využívalo, predovšetkým na požadovanú službu - odvoz náradia a materiálu na stavbu, dovoz zemiakov pred zimou, odvoz starého železa do zberu ... . Druhým hlavným dôvodom je dnes už unikátna jednoduchosť konštrukcie Favorita, čo umožňuje takmer 100% servis a opravy svojpomocou - u tak starého auta použitie autoservisu na väčšiu opravu takmer vždy znamená zaplatiť viac, než je zvyšková hodnota auta. Veľa sa ich už likviduje a preto môžete mať hociaký diel (motor, prevodovka, alternátor, karburátor ...) za symbolickú cenu. Naopak, je problémom kúpiť nový diel, pretože predajne tento sortiment už likvidujú, teda najmä diel do karosérie (dvere, kapota) už len cez predaj použitých dielov.
Favorit bol prvou škodovkou modernej konštrukcie „všetko vpredu“ s „hatchback“ piatymi dverami pre prístup do kufra, súci na riadnu službu. Predchádzajúca generácia škodoviek s motorom vzadu si právom zaslúži rýchlu likvidáciu, ich konštrukcia bola vôbec najhoršou v histórii techniky osobných áut. (Komentár k tomuto je na tomto blogu [TU ]). V časoch ich aktuálnosti, dokonca aj Rumuni sa vozili o triedu komfortnejšie na svojich Dáciách čiže Renaulte 12, Jugoslávci na svojich Zastavách čiže Fiate 128.

Spotreba paliva
Favorit sa „stravuje“ nehanebne draho, má asi tak o štvrtinu vyššiu spotrebu benzínu v porovnaní modernými konštrukciami. Preto bolo hneď na začiatku prevádzky investované do adaptéra pre pohon LPG.
S LPG je ešte lepšia hodnota nákladov na 1 km jazdy v porovnaní s dieselom, zostáva zachovaný tichý chod motora, jeho relatívne primitívna konštrukcia (konštrukcia s OHV pohonom rozvodu motora nepozná možnosť havárie zlyhaním náhonu, ako je to možné pri DOHC), s bezproblémovým štartovaním aj v tých najväčších mrazoch (nie je potrebné zaoberať sa zimnou verziou paliva).

Aký Favorit
S ohľadom na zvýšenú kvalitu výroby po vstupe VW do Škody by sa mal prednostne prevádzkovať Favorit od r. výroby 1993, ten už má jednobodové vstrekovanie a povinný katalyzátor, zadné brzdy konštrukcie VW, inteligentné vnútorné kľučky dverí. Výhodou staršieho prevedenia s karburátorom je jednoduchosť, u zadných bŕzd oceníte možnosť snímania bubnov, keď po každej zime sa oplatí skontrolovať pohyblivosť piestikov brzdových valčekov. Prevedenie Forman má výhodu dostatočného priestoru pre montáž obyčajnej LPG nádrže.

Karoséria Favorita z pohľadu odolávania korózii
Hlavným problémom prevádzkovania starého Favorita je jeho takmer neprekonateľný sklon ku hrdzaveniu. Po každej zime to znamená liezť mu najmä „pod brucho“ za účelom úžasne prácneho čistenia hrdze a následného natierania, najprv však treba zlikvidovať a opraviť miesta, kde plech skeletu neprežil. 
Korózia napáda karosériu postupne smerom od spodu hore takže i karoséria ťažko postihnutá koróziou bude mať stále ešte zdravé plechy nad úrovňou ozdobného prelisu na bočných "pontónoch". Korózia napácha škody s rôznym rozsahom nákladov, potrebných na obnovenie pôvodného stavu. Najväčšia škoda vznikne vždy poškodením skeletu, časti karosérie čo zostane po odobratí odnímateľných častí (dvere, kapota ...), tejto časti karosérie treba venovať primárnu pozornosť.
Korózia napadne v prvom poradí miesta spájania dvoch plechov najmä na spodnej časti daného dielu (prahy, podbehy, dvere). Z týchto miesť a ich bezprostrednej blízkosti je potrebné odstrániť vrstvu impregnačnej hmoty ("plastizol") ktorá tam bola nanesená vo výrobe, aby bolo možné vôbec presne identifikovať veľkosť a stav skorodovanej plochy. Do určitého veku karoserie táto "plastizolová" vrsta výborne chráni spodok skeletu. Vo vyššom veku karosérie však v nej vznikajú malé trhlinky, prípadne sa vrstva v kritických miestach na malej dielčej ploche celkom odseparuje. Vlhkosť, ktorá sa takto dostane pod plastizolovú vrstvu, má potom pre svoje pôsobenie ideálne podmienky.
U staršej karosérie sa produkty korózie zmiešané so zvyškami zdegenerovaného antikorózneho prostriedku (Rezistin ...) budú usadzovať v týchto kritických miestach a budú ich potom udržiavať vlhké. Všade, kde sú na spodnej časti dieloch odtokové otvory určené pre odvádzanie vlhkosti, musia byť tieto udržiavané za každú cenu priechodzie, zbavené uvedných produktov korózie.
U Favorita sú zadné blatníky ešte viac citlivé na koróziu než prahy. 
Úplný manuál pre konzerváciu karosérie so zoznamom a vyobrazením všetkých miest kadial sa aplikuje antikorózny prípravok (Rezistin) je obsiahnutý v knihe Andrt - Malina "Údržba a opravy automobilů ŠKODA Favorit ..." Z tohto komplexu sú miesta prvej priority udržiavania: prahy, zadné blatníky s podbehmi, "prsia" tj. nosníky pre uchytenie motora a nápravnice (profil prechádza ďalej okolo predných podbehov až do kabíny), podlaha a nápravnica prednej nápravy s ramenami, časti skeletu, ktoré slúžia pre uchytenie zadnej nápravy. V druhom poradí sú to zadné dvere, dvere a kapota. 
* U prahov, akoháhle je niektorý z otvorov nepriechodný (pri aplikácii Rezistinu do dutín už daným otvorom tento neodkvapáva) musí sa uvoľniť prečistením vlastného otvoru a jeho okolia vnútri dutiny.
* U zadných blatníkov je kritické miesto v spoji s vnútorným podbehom. Pre aplikáciu Resistinu musí byť nad prahom v strede vstupnej časti blatníka vytvorený otvor (s gumenou záslepkou).
* U predných dverí je udržiavanie priechodnosti odtokových otvorov ľahké po odobratí čalúnenia dverí. Celkom najskôr napadne korózia zadný roh predných dverí, kde idú vedľa seba dva plechy vytvárajúce úzku dutinu znečisťujúcu sa produktami korózie. Novšie modely majú v tomto rohu kruhový otvor s gumenou záslepkou, ale ani tento neumožní udržiavať celú túto kritickú dutinu dostatočne čistú. Ak už dvere v teto časti značne zdegradovali, je ešte možná snaha o záchranu otvorením dutiny v spodnej časti vyrezaním otvoru (škáry) a ošetrovať dutinu tadiaľ a z vnútorného priestoru dverí. Kritickým miestom predných dverí je tiež z pohľadu korózie nevhodne riešená vodorovná výstuha v strednej časti (je len u novších modelov) ktorá sa zvnútra dotýka plechu.
* Každoročnú revíziu vyžaduje stav dlážky, najmä jej predná časť, ináč je možné sa dočkať veľmi nepríjemných prekvapení. Akonáhle nie je dlážka úplne vodotesná, voda si v daždivých dňoch zaručene nájde cestu pod koberce a tam potom vlhkosť zotrváva, pokiaľ sa tam už nedostala netesnosťou pri prednom okne. Do šikmej časti dlážky pod pedálmi vľavo a pod odkladacou skrinkou vpravo je uchytená nápravnica prednej nápravy, zásadný význam neporušenosti tejto časti karosérie je z toho zrejmý. Korózia v prvom rade napadne miesto nehomogenity kde sa spája plech uvedenej šikmej časti s vlastnou dlážkou ako i miesta kde je zospodu privarená dutá výstuha. Kvôli prevencii korózie tejto časti dlážky je účelné rozdeliť hrubý koberec (izolačná a protihluková vložka) vložený pod vonkajším kobercom na tri časti tak, že zaoblená časť pod tunelom prívodu teplého vzduchu dozadu zostane na svojom mieste. Odseparovanú pravú a ľavú časť zabaliť do igelitového vreca tak, aby nemohla nasávať vodu.
* časti skeletu, ktoré slúžia pre uchytenie zadnej nápravy taktiež neodolávajú korózii donekonečna. Nebezpečné miesto je na pravej strane, kde prechádza odvzdušňovacia hadica k nádrži. Miesto jej prechodu do skeletu v podbehu nie je celkom tesné, dostáva sa tam vlhkosť zmiešaná so špinou. Dutiny vyčistiť, hadicu utesniť, celé miesto je vhodné zakryť štítom z linolea.
* Starostlivo treba kontrolovať a revidovať miesta uchytenia horného konca v skelete pre všetky 4 tlmiče. Najskôr skorodujú spoje kde je profil vychádzajúci nad podbeh privarený k podbehu a odtiaľ sa potom korózia šíri ďalej.

Opravy skorodovaných miest na skelete karosérie: v mojom prípade neprichádzala do úvahy oprava v servise, keď cena vždy presiahne zvyškovú hodnotu auta (300 ojro). Núdza donútila používať výhradne technológiu nitovania (namiesto nitu aj skrutka s maticou rovnakého rozmeru). Takto aj časti „po smrti" ako je dlážka u predných sedadiel alebo zadné blatníky, naďalej slúžia OK.

Nepostrádateľný prípravok: konvertor hrdze na zlúčeninu odolnú proti pôsobeniu vlhkosti ako napr. LOCTITE 7505. Z náterových hmôť sa okrem farby Alkyton (strieborná a čierna), najviac osvedčil RENOLAST ako kombinácia asfaltu a hliníka, používaný na nátery striech

Komplexný štrukturovaný materiál o hodnotení a skúsenostiam so Š-Favorit je [TU ]

Miroslav Nesrsta

Miroslav Nesrsta

Bloger 
  • Počet článkov:  115
  •  | 
  • Páči sa:  33x

Pôvodom z Brna na Morave; dôchodca, žijem na Liptove od r. 1965. V aktívnom veku konštruktér v odbore IT.Blogovanie robím v rámci intelektuálnej aktivity 3. veku so záujmom porozprávať sa o témach spoločného záujmu. Zoznam autorových rubrík:  filozofia, politika, ekonomikavzdelávaniekultúraautoSúkromnéNezaradené

Prémioví blogeri

Pavol Koprda

Pavol Koprda

10 článkov
Zmudri.sk

Zmudri.sk

3 články
Lucia Šicková

Lucia Šicková

4 články
Juraj Hipš

Juraj Hipš

12 článkov
Monika Nagyova

Monika Nagyova

295 článkov
reklama
reklama
SkryťZatvoriť reklamu