Trabant pohľadom konštruktéra a užívateľa

Autor: Miroslav Nesrsta | 15.9.2010 o 12:12 | (upravené 15.11.2013 o 9:54) Karma článku: 8,58 | Prečítané:  3391x

Skúsenosti z vlastníctva, prevádzky, servisu a opráv Trabanta svojpomocou môžu byť zaujímavé pre priaznivcov tohto auto-veterána.

Oproti Fiat 500 "maluchovi" poskytoval Trabant priam komfortný priestor a výkon motora. Trabant kombi v porovnaní s vtedy rozšírenými škodovkami s motorom vzadu, poskytoval super komfort batožinového priestoru, vozil sa v ňom s obľubou materiál na stavbu domu, chaty - časť dverí alebo postele mohla pri preprave vytŕčať von z auta pootvorenými výklopnými zadnými dverami . Málo sa registruje, že jeho hnací agregát - motor s prevodovkou - mal priečne usporiadanie v rovnakom čase ako slávny Mini Cooper, ktorý sa považuje za prvé auto s takýmto usporiadaním. Čiže usporiadanie pohonného agregátu je u Trabanta rovnaké ako u Š-Fabie. Absolutórium v hodnotení si zasluhuje aj prevodovka a riadenie tohto auta. Vzhľadom na ľahký poháňací agregát, Trabant netrpel až tak problémom rozloženia váhy na predok / zadok vozidla ako niektoré neskoršie autá s predným náhonom, najmä s ťažkým dieselovým motorom.

Plastové vrchné diely karosérie by sa mohli zdať výhodou - nehrdzavejú, je to však práve naopak. Korózia s veľkou chuťou "kvasí" práve pod tými dielmi, najviac v spodnej časti dverí. Skelet karosérie je zostavený zo slabých profilov, predstava čo by sa udialo pri prevrátení na strechu je desivá, dalo by sa to napraviť vložením ochranného oblúka ako majú autá pre rally. Celý hnací agregát s jeho pomocným rámom drží len na tzv. "lastovičke" skeletu, čo je profil obopínajúci prednú hranu skeletu v kabíne a pokračujúci na bokoch okolo rohu dverí a uprostred k uloženiu páky ručnej brzdy. Za prednými kolesami sú gumené "špunty", ktorými sa odobratí môže aplikovať ochranný prostriedok proti korózii. Okraje týchto časom skorodujú, cez "špunty" preniká vlhkosť. Skelet hrdzavie v tejto partii v velikou chuťou. Stalo sa aj, že "špunt" vypadol a do "lastovičky" sa napchalo blato, ktoré zostáva vlhké takmer stále - korózia exceluje.

Pri pokročilej korózii lastovičky sa Trabant dokáže rozlomiť pekne na dva kusy, pomocná náprava s agregátom sa odlomí od zvyšku Trabanta. Veľmi rád tiež skoroduje profil skeletu okolo uchytenia pozdĺžneho ramena zadnej nápravy.

Najlepšie bolo skelet karosérie Trabanta po 10 rokoch normálneho celoročného (aj v zime) používania vyhodiť a zadovážíť si nový, bolo to ako keby v konštrukcii plánované.

V porovnaní so super jednoduchou konštrukciou napr. u Škody Favorita / Felicie, je konštrukcia zadnej nápravy u Trabanta zbytočne zložitá a nevydarená. Veľmi rád skoroduje profil skeletu okolo uchytenia pozdĺžneho ramena zadnej nápravy. Pozdĺžne rameno je tu uchytené v gumenom lôžku s centrálnou skrutkou, ktorej závit privarený ku skeletu vekom skoroduje a pri pokuse o odskrutkovaní sa to často poškodí.

trabi_delete.jpg

 

Trpezlivosť s korodovaním Trabanta došla, keď dokonca "uhnil" aj priečny profil na zadnej náprave, auto išlo do likvidácie.

 

 

Brzdy nie sú kotúčové ale ani aspoň bubnové s odoberateľným bubnom. Po každom zimnom období prevádzky možno očakávať výskyt piestikov brzdových valčekov zapečených hrdzou najmä na zadných brzdách, kde má piestik extrémne malý priemer. Vtedy je potrebné odoberať bubny špeciálnym prípravkom. Ak sa bubon neodoberal viac rokov, nemusí to ísť bez nahriatie plynovou zváračkou stiahnuť už vôbec.

U dvojtaktného motora Trabanta je akt ručného pridávania oleja do benzínu pri tankovaní mimoriadne nepríjemný.

Asi vrcholným "číslom", ktoré Trabant dokáže predviesť svojmu majiteľovi, je zadretie kľukovej hriadele motora. Raz som stretol mladíkov s Trabantom na pumpe, pri opýtaní na tento problém bola odpoveď "už sa nám to zadrelo viackrát". Pritom oprava kľukovky stála pred 20 rokmi do 4000 Kčs. Konštruktéri "naprogramovali" túto možnosť použitím valčekového ložiska ojnice s hliníkovou klietkou / separátorom valčekov. Pri veľkej záťaži motora (Trabant po diaľnici frčí aj 110 km/h) niekedy separátor degraduje, valčeky sa stiahnu na jednu časť kruhu ojničného ložiska, ktoré sa zničí a Trabant potom príde domov len pomocou odtiahnutia. Problém je objektívny, svedčí o tom skutočnosť, že pri prestavbe motora na preteky sa inštalujú špeciálne zosilnené ojničné ložiská. Z tohto pohľadu je zaujímavé, že sa tieto motory montujú aj ako hnací agregát pre ľahké lietadlá.

Trabant je, aj podľa opisu z krajiny jeho pôvodu auto "mit viele technische primitivitäten". Toto však, podľa opísaných skúseností nezaručovalo ešte ľahkú a bezproblémovú prevádzku a údržbu.

Retro-dizajn Trabanta a iných:
Trabant - nepáči sa mi, replika s modernou technológiu pod kapotou by bola lepšia
Fiat 500
Volkswagen Beetle - marketingový prepadák, pripravuje sa nový model
Morris Mini - krásavec

Jeden z nejvydarenejších vtipov o Trabante:

Na diaľnici sa pokazil Trabant, stojí na okraji a jeho majiteľ prosí okoloidúce autá o pomoc. Zľutoval sa na ním vodič Mercedesu, zastavil a vzal Trabanta do vleku. Po istej dobe vlečenia zabudol vodič Mercedesu na záťaž vo vleku a zrýchlil na 130 km/h. Vodič Trabanta sa zľakol a začal zúrivo trúbiť, no vodič mercedesu to nezaregistroval. Situáciu vidí obsluha benzínovej pumpy pri diaľnici a neverí svojim očiam. Beží k telefónu a volá obsluhe ďalšej pumpy pri diaľnici. "Senzácia! Za chvíľu okolo teba prejde Mercedes s Trabantom 130 km/h, Trabant zúrivo trúbi, no vodič Mercedesu nie a nie ho nechať predbehnúť".

 

Odkazy na stránky o Trabante:

[SK ], [CZ ], [DE ]

 

Páčil sa Vám tento článok? Pridajte si blogera medzi obľúbených a my Vám pošleme email keď napíše ďalší článok
Pridaj k obľúbeným

Už ste čítali?