1934: Citroen 11 "Traction Avant"

Autor: Miroslav Nesrsta | 20.8.2010 o 9:35 | (upravené 8.11.2010 o 22:54) Karma článku: 3,99 | Prečítané:  1303x

Hoci "vajcovité, ufovité" tvary karosérie niektorých dnešných Citroenov neobdivujem, v avatgardnej technickej koncepcii, v súčasnosti tiež v rally súťažiach, bol a je Citroen jednotkou. Citroen nie je prvým výrobcom, ktorý zaviedol do výroby automobil s predným náhonom. Už niekoľko rokov predtým s týmto prišli iní, najúspešnejší bol v tomto asi nemecký DKW.

Dôležitosť prínosu Citroenu nie je v tom, že by bol prvý, ale že bol prvou spoločnosťou, ktorá dosiahla s autom s predným náhonom naozajstný úspech. Rok 1934 bol tiež rokom aerodynamiky, keď bol uvedený Chrysler Airflow a Tatra 77. Citroen 11CV bol tiež súčasťou tohto predvádzania sa, hoci nebol tak radikálne štylizovaný ako tie dva typy. Oveľa revolučnejšie však bolo to, čo "Traction Avant" poskytoval pod povrchom.

V tom čase hlavný konštruktér Ledwinka v Tatre zaviedol s Tatrou 77 nešťastnú koncepciu "všetko vzadu", ktorá potom sužovala majiteľov týchto áut niekoľko desaťročí. V masovom meradle bol vyrábaný Volkswagen Chrobák, ktorého "piadikufor" poskytoval priestor, postačujúci tak pre väčšiu nákupnú tašku. Fiat, Renault a Volkswagen dokázali zahodiť túto koncepciu u rodinných áut v r. 1970. Najdlhšie trpeli československí motoristi. Až do r. 1989 tí, ktorí sa nedokázali rozhodnúť pre Daciu, Zastavu alebo Ladu, boli v masovom meradle používateľmi škodovky s kufrom, vyhovujúcim len pre nejakú batožinu a niekoľko tašiek, zmietajúcej sa na ceste v bočnom vetre.

Na Andreé Citroena zapôsobili inšpiračné vzory iných značiek a žiadal od svojich inžinierov vytvoriť vozidlo s predným náhonom, určené pre masy zákazníkov. V r. 1932 zostavil vývojový tím pre prácu na aute, ktoré malo priniesť predný náhon s marketingovým označením "Traction Avant". Rozhodol sa vyrábať auto so špecifikáciou zameranou na perspektívu, ktoré by nahradilo všetky jeho doteraz vyrábané modely. Dizajn celého auta mal byť kompletne nový. Auto malo mať predný náhon a nízky čelný profil, v kombinácii s monolitickou jednotkou karosérie / šasi. Vývojový tím viedol André Lefevbre a v tomto tíme boli špecialisti na jednotlivé komponenty. Tím zodpovedal na výzvu prvým "Traction Avant" Citroenom modelu 7CV, jeho 1,3 litrový 4-válcový motor poháňal predné kolesá cez vpredu umiestnenú prevodovku s diferenciálom. Motor bol umiestnený pozdĺžne za prednou nápravou a poháňacia sila sa prenášala ku predným nezávisle zaveseným kolesám cez poloosy.

Zavesenie bolo nezávislé pri všetkých kolesách, s pružinami vo forme torzných tyčí a od 1935 s hydraulickými tlmičmi. Zadný záves bol na svoju dobu rovnako sofistikovaný. Využíval rúrovitú tuhú os vybavenú transversiálnymi torznými tyčami. Pokiaľ ide o "kardanové" kĺby predného náhonu, vývojári vyskúšali dve riešenia a nakoniec boli implementované dvojité Hardy Spicer spojky a potom využívané až do konca výroby auta. Obdobne to bolo s prevodkou riadenia, kde sa ako definitívne od r. 1936 používalo hrebeňové riadenie. Hydraulické brzdy dotvárali pokrokovosť riešenia.

"Traction Avant" poskytoval šasi, ktoré kliesnilo cestu ku samonosnej konštrukcii karosérie. Pri Citroene 7CV, motorová prepážka a plochá podlahová sekcia boli veľké zostavy lisovaného kovu. Tuhá prepážka vlastne dosahovala až okolo motora, smerujúc dopredu pre akceptovanie pripojenia ku sofistikovanému zaveseniu predných kolies. Keďže nemalo náhon zadnej nápravy, auto "sedelo" na ceste na vtedajšie pomery extrémne nízko. Vďaka plochej dlážke, interiér bol veľmi priestranný. Jediným negatívom bola radiaca páka, ktorá nevhodne vystupovala z palubnej dosky a nepohodlne sa používala (tento mechanizmus bol však problémom u väčšiny prvých vozidiel s predným náhonom)

V priebehu mesiacov po úspešnom uvedení Citroenu 7CV, zakladateľ spoločnosti nakázal svojim inžinierom pridať vozidlu na šírke, čo si vyžiadalo aj zásahy do konštrukcie karosérie. V tomto prevedení sa v júli 1934 automobil predviedol ako Citroen 11CV, skromných niekoľko mesiacov po zavedení 7CV. Na začiatku bolo auto vybavené rovnakým 1,3 l / 32 hp motorom ako 7CV, čo sa rýchlo ukázalo ako nevyhovujúce a tak bol do 11CV nakoniec osadený motor 1,9 l / 46 hp a táto kombinácia vydržala až do r. 1957.

V priebehu rokov 1934 až 1940 bolo vyrobených 280 000 kusov Citroenov 11CV a 7CV. Nanešťastie tento úspech prišiel takmer súčasne so smrťou André Citroena tak, že legendárny francúzsky automobilový magnát nikdy nedospel k potešeniu z ovocia svojho úsilia. Úvodné problémy s autom Citroena zruinovali a spoločnosť prešla do iných rúk, načo potom v krátkom čase v r. 1935 André Citroen zomrel nevediac, že jeho meno bude navždy spájané s jednou z najvýznamnejších technológií storočia - pohonom predných kolies u automobilov.

 

Citroen 11 na Wikipedii:http://en.wikipedia.org/wiki/Citro%C3%ABn_Traction_Avant

Byť tak bohatý, držať si takéhoto veterána ... .

 

Páčil sa Vám tento článok? Pridajte si blogera medzi obľúbených a my Vám pošleme email keď napíše ďalší článok
Pridaj k obľúbeným

Už ste čítali?