Miroslav Nesrsta
Sto rokov slávnej histórie áut Citroën
Citroën oslavoval r. 2019 storočné výročie pôsobenia v oblasti produkcie áut. Grandiózne oslavy sa konali na celom svete a po celý rok 2019.
Pôvodom z Brna na Morave; dôchodca, žijem na Liptove od r. 1965. V aktívnom veku konštruktér v odbore IT.Blogovanie robím v rámci intelektuálnej aktivity 3. veku so záujmom porozprávať sa o témach spoločného záujmu. Zoznam autorových rubrík: filozofia, politika, ekonomika, vzdelávanie, kultúra, auto, Súkromné, Nezaradené
Citroën oslavoval r. 2019 storočné výročie pôsobenia v oblasti produkcie áut. Grandiózne oslavy sa konali na celom svete a po celý rok 2019.
Tento nasledovník slávnej “kačice” Citroen 2CV bolo v svojom čase auto pôvodom zo západnej produkcie (Francúzsko) dostupné aj bez devízových bonov, za koruny (69000).
Aké sú súčasné trendy v pohonoch osobných áut? Razantný prepad predaja dízlov robí túto problematiku zasa aktuálnejšou.
Problematika automobil. motorov benzín versus nafta ma priebežne zaujíma a preto zaujal článok na blogu dfens-cz.com Tříhrnek s foukačkou v praxi (VW 1.0 TSI 85 kW) . ktorý tu so súhlasom autora uvádzam v pôvodnom znení.
Kedže sa za začiatok výroby Škody Favorita sa považuje rok 1988, máme teraz už 30. výročie tejto udalosti
Hydraulické naklápanie svetiel u áut Škoda Felicia a Favorit bolo roky pre majiteľov zdrojom trablí a nefunkčnosť tohto zariadenia najčastejšou príčinou neúspešnej kontroly na STK.
Ešte nedávno nepredstaviteľný pokrok v konštrukcii benzínových motorov priniesol také zníženie ich priemernej spotreby v pomere ku spotrebe dízlov, že tieto u menších osobných áut môžu pokojne odísť na smetisko dejín.
Oprava skorodovaného blatníka a podbehu svojpomocou, teda vlastnými rukami, s vylúčením drahých služieb autoservisu.
Zamyslenie nad súčasným stavom produkcie najmä retro áut v porovnaní s produkciou replík. Definícia retro je zložitejšia a pritom treba definovať aj súvisiace pojmy starožitnosť a vintage.
Aj keď sa to vo všeobecnosti medzi motoristami vníma, nie je tomu tak. V tomto článku sa pokúsim dokázať, v súlade s filozofiou, že veľa kvantitatívnych vylepšení v svojom synergickom účinku vedie k dosiahnutiu vyššej kvality.
Citroen 2CV patrí v histórii automobilizmu k najzaujímavejším veteránom vôbec. Je to vďaka jeho originálnej pokrokovej konštrukcii a zameraniu na veľmi široký okruh používateľov. Je považovaný za „ikonu“ tohto výrobcu – auto symbolizujúce značku Citroen.
K pokračovaniu rozprávania o Trabante inšpiruje článok zverejnený na webu venovanom konštrukciám pre motorový paragliding.
Prosperitu na Slovensku možno pozerať aj na parkoviskách a na cestách. Kedysi škodovky predstavovali v SR možno tri štvrtiny vozového parku osobných áut. Dnes ich už medzi záplavou nových a moderných áut treba hľadať.
Pri prečítaní si viacero recenzií na tento typ auta nezaškodí pridať vlastné skúsenosti z prevádzky, svojpomocného servisu a opráv tohto typu auta. Jedná sa konkrétne o typ Vectra C GTS 2,2 s benzínovým motorom typu Z22SE.
Z diskusie k problematike na webe: "Parádna téma, akurát dnes ráno sa mi roztrhol rozvodový remeň, motor kaput". Diskusia k článku tohto blogu "Motor auta: potenciálny terorista OHC" ukázala, že je to asi zaujímavá téma, bolo 38 diskusných príspevkov.
Pohon vačkových hriadeľov typu OHC/DOHC ((Double) Over Head Camshaft) motora ozubeným remeňom alebo reťazou je nie dosť "blbovzdorný" systém s potenciálom vyvolať fatálnu poruchu, ktorej náprava si vyžiada velikú investíciu ako aj spôsobí poriadny stres u postihnutého majiteľa auta.
Skúsenosti z vlastníctva, prevádzky, servisu a opráv Trabanta svojpomocou môžu byť zaujímavé pre priaznivcov tohto auto-veterána.
Súbor skúseností z prevádzky, servisu a opráv (prevážne svojpomocou) škodoviek od Tudora, Spartaka, Š-120 ... až po Favorita.
Hoci "vajcovité, ufovité" tvary karosérie niektorých dnešných Citroenov neobdivujem, v avatgardnej technickej koncepcii, v súčasnosti tiež v rally súťažiach, bol a je Citroen jednotkou. Citroen nie je prvým výrobcom, ktorý zaviedol do výroby automobil s predným náhonom. Už niekoľko rokov predtým s týmto prišli iní, najúspešnejší bol v tomto asi nemecký DKW.