reklama

„Kačica“ auto Citroen 2CV

Citroen 2CV patrí v histórii automobilizmu k najzaujímavejším veteránom vôbec. Je to vďaka jeho originálnej pokrokovej konštrukcii a zameraniu na veľmi široký okruh používateľov.  Je považovaný za „ikonu“ tohto výrobcu  – auto symbolizujúce značku Citroen.

Písmo: A- | A+
Diskusia  (3)

Kolekcia filmov s Funésom (Žandár sa žení, Žandári a žandárky ....) uvedená na začiatku tohto roka na Nove inšpirovala k napísaniu tohto článku. „Kačica“ auto Citroen 2CV sa predvádza pod vedením šarmantnej mníšky, dabovanej za jazdy špičkovými jazdcami rely, naozaj impozantne. Smelo jazdí aj s odstrihnutou vrchnou časťou kabíny, prípadne aj bez odtrhnutej zadnej nápravy. Ku tomu dáva predpoklady kompaktná plošinová konštrukcia šasi s nápravami. Táto, spolu s plochým dvojvalcovým motorom a systémom odpruženia kolies, charakterizuje konštrukciu auta, ktoré by sa tiež mohlo vnímať ako extrapolácia motorky na štyri kolesá. Familiárny názov "Kačica" bol iniciovaný vzhľadom auta, ale aj jeho správaním sa za jazdy, kedy mäkký podvozok spôsobuje nakláňanie v zákrutách a kolísanie vozidla.
V ČR a SR sa týchto strojov vyskytuje minimum, lebo sa k nám (na rozdiel napr. od Nemecka) nedovážali a preto tu nie sú podmienky pre väčší výskyt tohto veterána v porovnaní napr. s Trabantami. Napriek tomu klub veteránov Citroena 2CV v ČR i v SR existuje. V našich podmienkach toto pokrokové riešenie špeciálne kontrastuje so škodovkami s koncepciou „všetko vzadu“ opustenou svetom v r. 1970, ktoré sa bohužiaľ vyrábali až do r. 1989.

Populárna "kačica" Citroën 2CV bola po prvý raz predstavená v r. 1948 parížskom autosalóne. (prvé prototypy auta boli vyrobené už tesne pred začatím 2. svetovej vojny, ktorá priniesla príslušný odklad realizácie ako aj skrývanie zvyšných niekoľkých prototypov pre okupantmi). Do ukončenia výroby v roku 1990 bolo týchto áut vyrobené cez 5 miliónov. Bol to ekonomicky zameraný automobil (nízka nadobúdacia cena a prevádzkové náklady) a súčasne technologicky vyspelé a inovatívne auto, avšak s nekompromisne funkcionalisticky zameraným nekonvenčným výzorom a zdanlivo jednoduchou karosériou, ktorej dizajn bol inšpirovaný nemeckou školou architektúry „Bauhaus“. 
Citroen 2CV bol navrhnutý tak, aby realizoval prechod francúzskeho roľníctva z koňa s vozíkom na auto. Pôvodná špecifikácia pre vývoj bola: aby vozidlo odviezlo 4 vidiečanov v roľníckych topánkach a so slamenými klobúkmi na hlave plus vrece zemiakov cez zorané pole na trh rýchlosťou 60 km/h bez tohto, že by sa rozbilo čo len jedno vajce v košíku. Okrem toho malo byť auto pohodlné a dostatočne štýlové aby umožňovalo rodine ísť na ňom v nedeľu do kostola, alebo na víkendový výlet. 2CV bol navrhnutý pre nízke náklady, jednoduchosť použitia, všestrannosť, spoľahlivosť, a jazdu v teréne. K tomuto účelu mal ľahko prevádzkovateľný motor, extrémne elastické perovanie (s nastaviteľnou svetlou výškou), vysokú svetlú výšku, a pre prepravu nadrozmerných nákladov zvinovaciu strechu z plátna.

Automobil netradičných tvarov síce nevyvolával svojím vzhľadom nadšenie, priniesol však rad pokrokových konštrukčných riešení. Zákazníci oceňovali najmä praktické veci, ako vysokú svetlú výšku, ktorá umožňovala jazdu po nekvalitných poľných cestách, relatívne nízku spotrebu, pohodlné perovanie a predovšetkým jednoduchosť, ktorá umožňovala rozobrať auto auto len s pomocou základného náradia, minimálnych znalostí a základnej zručnosti. Majitelia si na svojich dnes už veteránoch cenia nenáročnú údržbu. Zručný domáci kutil je schopný si auto opraviť sám, často dokonca aj na ceste. V aute sa môžu dobre vyspať dve osoby alebo naložiť veľa vecí rôznych rozmerov, ku tomu výdatne prispieva aj zvinovacia strecha.

Sériovo vyrábaný Citroën 2CV bol verejnosti predstavený na autosalóne v Paríži roku 1948. O auto bol obrovský záujem, záujemcovia naň museli čakať až 2 roky. Od roku 1952 sa autá začali vyvážať, najprv do Nizozemska. Do roku 1968 bolo predaných 2 a pol milióna kusov. O nadčasovej koncepcii svedčí skutočnosť, že zásadnejšou zmenou prešiel model až v sedemdesiatych rokoch 20. storočia.
Okrem základného štvordverového variantu bola veľmi populárna i verzia pick-up. Existoval rad ďalších úprav. Auto tak slúžilo aj vo verzii pre púštne podmienky - model Sahara - poháňaný dvojicou motorov z 2CV a s pohonom všetkých 4 kolies, v úprave pre armádu a políciu, ako kabriolet alebo malý nákladniak. U tejto technológie samozrejme nemožno očakávať súcu pasívnu bezpečnosť, skôr je na úrovni motorky. Taktiež vykúrenie takejto karosérie pri mrazoch asi nebolo ľahké.

SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Vo Francúzsku zabezpečoval 2CV masovú motorizáciu podobne, ako v Taliansku Fiat 500, v Anglicku Morris Mini a v Nemecku VW Chrobák. V priebehu 42 rokov výroby medzi 1948 a 1990, bolo vyrobených takmer 4 milióny kusov plus 1,25 miliónov „cammionettes“ (malý nákladniak na báze technológie 2CV). Na 2CV nadviazali odvodeniny ako je Ami, Dyane, Acadian, Mehari a tiež v Rumunsku vyrábaný Oltcit, ktorý sa dovážal i do Československa, tieto si však už neudržali atraktivitu vonkajšieho vzhľadu originálneho 2CV. Od roku 1988 výroba prebiehala viac v Portugalsku, ako vo Francúzsku a potom už bola výroba tejto koncepcie v roku 1990 zastavená.

Hoci bolo auto pôvodne určené pre francúzsky vidiecky život, tieto jeho charakteristiky a špecifikácie, a samozrejme aj originálny dizajn, urobili automobil veľmi populárnym v šesťdesiatych a sedemdesiatych rokoch medzi umelcami, študentmi a tými, čo hľadajú niečo originálne, čo by pritom bolo aj lacné úžitkové auto s opísanou flexibilitou využitia. Vozidlo si získalo nesmiernu popularitu a dodnes má tisíce obdivovateľov, ktorí tieto historické autá udržiavajú v pôvodnej podobe. Na celom svete existujú stovky klubov majiteľov týchto áut. Plošinová konštrukcia šasi, jednoduchosť technológie a montáže vyvoláva i predstavu zložiť si auto sám z dodanej stavebnice.

Viac info spolu s pohľadom na prekrásny kus 2CV je na Wikipedii TU http://en.wikipedia.org/wiki/Citro%C3%ABn_2CV
Pohľad na mechaniku šasi s namontovaným agregátom (obrázky 13 a 14) je v článku "Citroen 2CV - The Most Original Car Ever" na webe TU http://www.curbsideclassic.com/curbside-classics-european/curbside-classic-1969-citroen-2cv-the-most-original-car-ever/
Viac info aj s "priesvitným" pohľadom cez karosériu na vnútornosti je na webe TU http://auto.pravda.sk/magazin/clanok/26052-citroen-2cv-e2-80-93-francuzom-ho-zavideli-aj-nemci/

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Videosekvencia s divokou jazdou mníšky na 2CV z filmov s Funésom je na webe TU http://www.youtube.com/watch?v=t6QsPIcV0nM

Článok o väčšom "bratovi" Citroen 11CV je na tomto blogu TU


Miroslav Nesrsta

Miroslav Nesrsta

Bloger 
  • Počet článkov:  115
  •  | 
  • Páči sa:  33x

Pôvodom z Brna na Morave; dôchodca, žijem na Liptove od r. 1965. V aktívnom veku konštruktér v odbore IT.Blogovanie robím v rámci intelektuálnej aktivity 3. veku so záujmom porozprávať sa o témach spoločného záujmu. Zoznam autorových rubrík:  filozofia, politika, ekonomikavzdelávaniekultúraautoSúkromnéNezaradené

Prémioví blogeri

Juraj Hipš

Juraj Hipš

12 článkov
Monika Nagyova

Monika Nagyova

295 článkov
Juraj Karpiš

Juraj Karpiš

1 článok
Matúš Sarvaš

Matúš Sarvaš

3 články
Zmudri.sk

Zmudri.sk

3 články
reklama
reklama
SkryťZatvoriť reklamu