Motor auta: potenciálny terorista OHC

Autor: Miroslav Nesrsta | 24.1.2011 o 15:30 | (upravené 2.2.2011 o 22:13) Karma článku: 5,42 | Prečítané:  1891x

Pohon vačkových hriadeľov typu OHC/DOHC ((Double) Over Head Camshaft) motora ozubeným remeňom alebo reťazou je nie dosť "blbovzdorný" systém s potenciálom vyvolať fatálnu poruchu, ktorej náprava si vyžiada velikú investíciu ako aj spôsobí poriadny stres u postihnutého majiteľa auta.

Pri tejto poruche (osobná skúsenosť, pohon reťazou) je potrebné odviezť auto do servisu odťahovacou službou (čo ak je auto akurát 1000 km od domova ...), s nákladmi na opravu motora ca 40 000 Sk / 1330 euro (Vyjadrenie v Sk vždy lepšie vyjadruje emocionálny pocit hrôzy z výšky spôsobenej škody) plus vyvolané náklady na odťah, komunikáciu so servisom, cestovanie do servisu, hodiny absencie v práci a pod.

Na rozdiel od usporiadania OHV (Over Head Valves), kde na ventile "dosiahnú" cez výšku valca kovové tyčky a pohon vačkového hriadeľa, umiesteného v blízkosti kľukového hriadeľa, môže byť riešený krátkou reťazou bez napínacej kladky, vyžaduje pri OHC / DOHC náhon vačkového hriadeľa v hlave preklenutie výšky valca, čo je dnes u automobilových motorov riešené takmer výhradne dlhým ozubeným remeňom alebo reťazou.

Pri tomto usporiadaní poháňa ozubené koleso na kľukovom hriadeli remeň alebo reťaz, ktorý / ktorá odovzdáva pohyb na ozubené koleso / kolesá (OHC / DOHC) vačkového hriadeľa / hriadeľov.

Pri OHC usporiadaní sú aj riešenia náhonu bez nevyhnutnosti aplikácie remeňa / reťaze a síce

  • náhon pomocou tzv. "kráľovského" hriadeľa
  • náhon pomocou dvoch zvislých žrdiek excentricky uložených voči osám kľukového a vačkového hriadeľa (motocykle NSU)
  • náhon pomocou vloženého kolesa (Honda VFR)

Cez internet boli preštudované všetky možné rady / tipy / návody a diskusie na danú tému; výsledok prieskumu je zakomponovaný do tohto článku.

U ozubeného remeňa sa vyžaduje interval výmeny spravidla 80 000 km alebo 6 rokov, pritom sa vymenia aj vodiace kladky a napínacia kladka, doporučuje sa súčasne vymeniť aj vodné čerpadlo.

Podľa dostupných informácií, reťaz nevyžaduje údržbu a vydrží bežne 200 000 km, opotrebenie reťaze a príslušných ozubených kolies signalizuje zvýšená hlučnosť a nestabilita nastavenia časovania motora. Pohon reťazou bol a je prednostne používaný u veľkých drahých áut (Mercedes ...), hoci má aj nevýhody.

Porovnanie reťaz versus remeň:
+ údržba, životnosť
+ spoľahlivosť, menšia poruchovost
- hmotnosť (zotrvačná hmota, silové pôsobenia na diely, menšie dosiahnuteľné otáčky motora)
- menšia presnosť časovania rozvodu (vôle), vplyvom opotrebenia sa uplatňuje vôla v článkoch reťaze
Reťaz je lepšia do áut, kde užívateľ očakáva minimálne návštevy servisu, požiadavky na výkon z litra obsahu motora nie sú extrémne a očakáva sa veľký počet najazdených kilometrov.

Deštrukcia motora ako dôsledok zlyhania náhonu a následného stretu ventilov s piestami:
U pohonu ozubeným remeňom náhon zlyhá roztrhnutím alebo poškodením remeňa, stačí ak dôjde preskočeniu niekoľkých zubov. Zlyhanie náhonu nastane aj pri zadieraní ložiska alebo inej deštrukcii vodiacej alebo napínacej kladky, ale môže nastať i pri zlyhaní ložiska vodného čerpadla, preto sa tieto komponenty doporučuje vymeniť spolu remeňom.
U pohonu reťazou je možnosť zlyhania minimalizovaná a nastane vo väčšine prípadov v dôsledku zlyhania napínacej kladky.
I keď boli komponenty rozvodu vymenené na začiatku intervalu životnosti komponentov v značkovom servise, akceptovanie reklamácie nie je vôbec jednoduchá záležitosť, v negatívnom prípade si ešte aj vyúčtujú náklady na demontáž s analýzou poruchy.
Problém by nemal byť viazaný na značku auta: remeň / reťaz a kladky dodávajú pravdepodobne "euro" dodávatelia (remeň/reťaz napr. Gates, Contitech ..., kladky napr. FAG, INA, SKF ..) pre všetkých výrobcov áut.

Z uvedeného vyplýva, že majiteľ auta - pesimista ( = informovaný optimista) využívajúci na svojom aute motor s OHC rozvodom jazdí sprevádzaný podvedomým strachom z možnej poruchy typu, opísaného vyššie. Najmä u pohonu s remeňom je neurotizovaný nevyhnutnosťou sledovať, či už nevypršal limit kilometrov pre výmenu komponentov náhonu rozvodu OHC. Nadôležitejším predpokladom spokojnosti majiteľa je nemať smolu, "aby se to akurát mne nepritrafilo ...".
Niečo také Favorit s motorom OHV, ktorý prevádzkujem a udržiavam pomocou samo-servisu nedokáže urobiť a som mu za to veľmi vďačný.

Ako potenciálny zákazník pre kúpu nového auta by som uprednostnil dodávku stroja s pohonom vačkového hriadeľa v systéme OHC s vylúčením dlhého remeňa / reťaze (možné riešenia boli opísané vyššie) plus pri DOHC prepojenie obidvoch vačkových hriadeľov krátkou zdvojenou reťazou bez napínacej kladky.

Pre výrobcov áut je tu tak zaujímavá možnosť - konkurenčnou výhodou zaujať zákazníkov, aby kupovali just ich autá:

AUTO NAŠEJ ZNAČKY POUŽÍVA MOTOR S VENTILOVÝM ROZVODOM DOHC S VYLÚČENÍM NIE DOSŤ SPOĽAHLIVÉHO POHONU OZUBENÝM REMEŇOM ALEBO REŤAZOU

 

Problematika je veľmi pekne opísaná v článku [TU ]

 

Páčil sa Vám tento článok? Pridajte si blogera medzi obľúbených a my Vám pošleme email keď napíše ďalší článok
Pridaj k obľúbeným

Hlavné správy

DOMOV

Nový premiér? Ako sa Danko Slotovi aj Ficovi vymkol z rúk

V popularite predbehol aj trojnásobného premiéra Roberta Fica a SNS, ktorej šéfuje, ako jediná z koaličných strán preferenčne rastie.

EKONOMIKA

Nové aj staré poistky zdražejú, dotkne sa to áut, bytov a cestovania

Pre ľudí sa ceny zvýšia o 12 percent.


Už ste čítali?