reklama

Cesta Slovenská Lupča - Korytnica - nielen pre Liptákov

Zaiste viacerí motoristi roky snívali o tuneli, ktorý by podišiel Donovaly - najkritickejší úsek cestného prepojenia Banskej bystrice s Ružomberkom, najmä v zimnom období. Vo fantázii sa vždy javila predstava tunela zo Starých Hôr do Korytnice, tento úsek stávajúcej cesty meria 16.8 km - to by bol teda dlhý tunelisko. S veľkým záujmom som preto čítal zámer o predĺžení rýchlostnej cesty R1 až do Korytnice, avšak cez Slovenskú Ľupču, ktorý by sa uspokojil s dvomi kratšími tunelmi 1,8 a 2,95 km.

Písmo: A- | A+
Diskusia  (20)

Zámer je definovaný a opísaný v dokumente Ministerstva dopravy, pôšt a telekomunikácii SR.

Predmetom Doplnku č. 1 dokumentu „Nový projekt výstavby diaľnic a rýchlostných ciest" je predlženie rýchlostnej cesty R1 o nový úsek Banská Bystrica - Slovenská Ľupča - Ružomberok. Úplný text dokumentu je možné nájsť napríklad na http://www.dialnice.info/viewtopic.php?p=93658.

Trasa je v projekte rozdelená na štyri úseky:

- 1. úsek - R1 Banská Bystrica - severný obchvat
- 2. úsek - R1 Banská Bystrica - Slovenská Ľupča
- 3. úsek - R1 Slovenská Ľupča - Korytnica
- 4. úsek - R1 Korytnica - Ružomberok (pripojenie na diaľnicu D1)

SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Z tohto 3. úsek predstavuje absolútne najprínosnejšiu súčasť tohto zámeru.

Tento úsek v dĺžke cca 14,5 km sa po preklenutí rieky Hron dostáva na poľnohospodárske pozemky vpravo od št. cesty I/66, s ktorou prepojenie sa zabezpečí mimoúrovňovou križovatkou Slovenská Ľupča. Mostným objektom prekoná cestu I/66, druhý krát preklenie rieku Hron, trať ŽSR a št. cestu III. triedy a na terén vyústi na východných svahoch vyvýšeniny Kriváň. Pokračuje ďalším mostným objektom preklenujúcim Moštenickú dolinu spolu s Moštenickým potokom a cestou III. triedy do Moštenice. Na terén sa opäť dostáva na západných svahoch miestnej vyvýšeniny Brdo. Západnými svahmi Brda a Dúbravy pokračuje do sedla medzi vrcholmi Haklova a Prašnice, odkiaľ sa spúšťa do údolia tvoreného Prašnicou a vyvýšeninou Diel. V tomto úseku vstupuje do prvého z tunelov s pracovným názvom Diel s dĺžkou cca 1 800 m, pričom križuje rovnomennú vyvýšeninu. Z tunela vyúsťuje na východné svahy Hradišťa, ktorými pokračuje do sedla Važnickej doliny odkiaľ smeruje kolmo na hrebeň Nízkych Tatier, ktorý prekonáva druhým tunelom Kozí Chrbát s dĺžkou cca 2 950 m trasovaného pomedzi vrcholy Madliarky a Kozieho Chrbta. Vyúsťuje na severných svahoch Nízkych Tatier v Barborinej doline, ktorou pokračuje až do Korytnickej doliny s jestvujúcou cestou I/59, ktorú prekrižuje mostným objektom. Pre pripojenie na túto cestu je v mieste kríženia navrhnutá mimoúrovňová križovatka Korytnica.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Hlavné prínosy

  • realizácia tohto úseku by umožnila obídenie súčasného najkritickejšiho úseku prepojenia B Bystrice s Ružomberkom a to úseku Staré Hory - Korytnica. Tento úsek je najmä v zimnom období brzdou prevádzky a to najmä pre kamióny a najčastejšie ich vinou (skrížený kamión - blokáda).

  • podstatne lepšie prepojenie centra Slovenska so stredným a východným Slovenskom

  • lepší prístup pre investície do regiónov Oravy, Liptova a Tatier, ktoré sú na tom teraz horšie ako Košice a Prešov, kde je dobrý prístup z Viedne cez maďarskú diaľničnú sieť

  • zníženie naliehavosti realizácie južného tunelového obchvatu Žiliny, ktorý by potom bol snáď viac v záujme EÚ pre tranzit na východ, než pre vnútorné potreby SR

  • aj keby bol tento kritický úsek realizovaný len sám, dočasné pokračovanie využívania klasickej cesty z Korytnice do Ružomberka by už nepredstavovalo neuralgický uzol dopravy

V súčasnosti tento zámer akoby bol mimo pozornosti vlády, parlamentu i verejnosti.

Ako to, že tunely sú pre našu diaľničnú sieť takým problémom? Švajčiari si zrealizovali veľa desiatok km tunelov ešte pred druhou svetovou vojnou s využitím oveľa primitívnejšej technológie výstavby. Terén v Chorvátsku je takisto náročný a ich diaľničná sieť s množstvom mostov a tunelov je už realitou.

Chcelo by to snáď nejakú efektívnu (petičnú) iniciatívu iniciovanú vedením regionálnych úradov v Ružomberku, Liptovskom Mikuláši a v Poprade a solidaritu s regiónmi stredného Slovenska, možno aj zbierku na verejnoprospešný účel.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Prezentácia tohto úseku R1 na webe Inžinierskych stavieb [TU ].
Rozsiahla diskusia k téme R1: B. Bystrica - Ružomberok je na webe dialnice.info na adrese [TU ].

edícia článku: 08/2010

Miroslav Nesrsta

Miroslav Nesrsta

Bloger 
  • Počet článkov:  115
  •  | 
  • Páči sa:  33x

Pôvodom z Brna na Morave; dôchodca, žijem na Liptove od r. 1965. V aktívnom veku konštruktér v odbore IT.Blogovanie robím v rámci intelektuálnej aktivity 3. veku so záujmom porozprávať sa o témach spoločného záujmu. Zoznam autorových rubrík:  filozofia, politika, ekonomikavzdelávaniekultúraautoSúkromnéNezaradené

Prémioví blogeri

Juraj Hipš

Juraj Hipš

12 článkov
Zmudri.sk

Zmudri.sk

3 články
Jiří Ščobák

Jiří Ščobák

752 článkov
Martina Hilbertová

Martina Hilbertová

49 článkov
Iveta Rall

Iveta Rall

87 článkov
Milota Sidorová

Milota Sidorová

5 článkov
reklama
reklama
SkryťZatvoriť reklamu